Minden drágult, csak a biztosítás lett olcsóbb

Az elmúlt 10 évben olcsóbbak lettek a biztosítások!

Idén sem változik az a tendencia, mely szerint a biztosítótársaságok egyre kedvezőbb díjakkal csábítják az ügyfeleket, ám a baleseti adó bevezetése miatt most nem csökkenhetnek a díjak. Bővebben.

 

 

Kevesebb baleset történt idén, hiszen az emelkedő üzemanyagárak miatt kevesebbet autózunk. Ennek ellenére nem csökkenhet jövőre a kötelező biztosítás, mivel elvileg jön a vele beszedendő baleseti adó

Eddig, megszokott forgatókönyv szerint, október utolsó napján hirdették ki a következő évi tarifáikat a biztosító-társaságok, novemberben lehetett váltani, és ezen időszakban nem csak a biztosítótársaságok, a náluk külön kedvezményeket kiharcoló és a váltást jelentősen automatizáló alkusztársaságok, zömében internetes alkuszok is jelentős mértékben versenyeztek az autósokért. A rekordernek számító 2009-es évben az autósok több, mint fele új társasághoz szerződött át, a szakmai elemzők és cikkek alapján már akár 3-5 ezer forintos éves díjkülönbözetért hajlandók voltak váltani az ügyfelek, ami persze annak tükrében nem meglepő, hogy az Internetes ajánlatkérés után csak néhány további kattintást és egy meghatalmazást igényel a váltás.

Mivel 2010. január 1-től változás, hogy az autójukat azon naptól vásárlók biztosítási évfordulója nem az év vége, hanem a vásárlás napja, számukra azóta év közbeni a biztosító-váltás lehetősége is. Ennek ellenére a nagy hajrá továbbra is novemberre marad, s e kapcsán most a legaktuálisabb a kérdés: miként változik jövőre a kötelező biztosítás díja? Míg az elmúlt 10 évben folyamatosan csökkentek a biztosítási díjak - lásd keretesünkben - a bruttó (baleseti adóval növelt) értékek most bizonyosan magasabbak lesznek 2012. január 1-től -. A nettó díjakban többen várnak versenyt, ez is majd attól függ, hány új szereplő lesz a piacon, és mennyire áll érdekükben egyes biztosító társaságoknak az, hogy leértékeljék a szolgáltatásukat (vagyis van-e tartalék az árrésben)

 

Akár fele annyiért is köthető önhibás baleseti kárra is fizető casco biztosítás ma, mint 10 évvel ezeleőtt

Mivel a baleseti adóval kapcsolatban egyelőre szinte csak az publikus, hogy lesz, azzal egyelőre nem tudnak számolni a biztosító-társaságok, ám mivel azt adóként, a biztosítási díjjal együtt szedik majd be a társaságok, és persze utalják tovább az államkincstárnak, az autósok nem menekülhetnek majd előle. Ez alapján most gyakorlatilag az elmúlt években reálértékben minden autósnál, de soknál nominálértékben, azaz effektív díjával is csökkent kötelező biztosítások most először drágulhatnak - annak ellenére, hogy a baleseti adó nélkül, a novemberi kampányban még a mostaniaknál olcsóbb díjakat hallhatnak majd az autósok. Vélhetően utolsó alkalommal, hiszen jövőre már a baleseti adót is tartalmazó díjakkal lesznek kénytelenek versenyezni a társaságok.

Az autózási költségek közül egyedüli csökkenést mutató biztosítási díjak közül a Casco azonban nem kap újabb sarcot, így az relatíve egyre olcsóbb lesz, egy átlagos autónak tekinthető, 1,4-es, 4 éves Opel Astra ma például fele annyiért is biztosítható az önhibás károkra, mint 10 évvel ezelőtt. A biztosítók nem csak belső működési hatékonyságukban versenyeznek, hanem egyre könnyebben is érhetik el ügyfeleiket alternatív értékesítési csatornákon, például alkuszokon keresztül. Az ebből keletkező megtakarítás a tarifákban is tükröződik. Míg tehát a kötelező biztosítások jövőre befizetendő díjainak emelkedése várható, a baleset esetén az autósokat a néhány ezer forintos havi díj fejében százezres vagy akár milliós kiadásoktól megóvó cascók egyre többek számára elérhetőek lesznek, ezáltal javulhat az a jelentősen EU-átlag alatti arány, mely szerint ma az autók mindössze 40 százaléka rendelkezik casco-biztosítással. Szinte mindegyik biztosító jelentős kedvezményt ad kötelező és casco együtt kötése esetén. Érdemes megfontolni az okozói cascót. ez csak abban az esetben fizet, ha GFB kár van. Csökkentet szolgáltatás viszont ennek a díja átlag fele annyi, mint kötelező biztosításé.

Autózási költségek: csak a biztosításokon lehet spórolni

A gépjárműhöz kapcsolódó kiadások legnagyobb részét kitevő üzemanyagköltségek 2000-ről 2010-re 40 százalékkal lettek magasabbak, ráadásul 2011 folyamán további tetemes drágulás ment végbe, majdnem 15 százalékos. Jelenleg 400 Ft körüli üzemanyag ár még nagyobb terhet ró az autósra. A teljesítményadó és az autópálya matrica gyakorlatilag duplájára nőtt azonos időtávon. Abban, hogy az autók karbantartási költségei csak az infláció mértékével emelkedtek, nagy szerepe volt a válságnak, és az ennek nyomán ismét a szürke zónába visszahúzódó alkatrész-kereskedelemnek, valamint járműjavításnak, illetve a márkaszervizekre nehezedő ügyfélmegtartási kényszernek.

Ha egy fővárosi család 4 éves, 1400 cm3-es 90 lóerős Opel Astráját vesszük, akkor tíz év távlatában elenyésző volt a kötelezőbiztosításának drágulása, reálértékben még kisebb is a teher, hiszen az elmúlt években egyre komolyabb a verseny ezen a fronton a biztosítók között. Amennyiben vidéken üzemel ugyanez az autó, akkor még abszolút értékben is csökkent a rá vonatkozó díj. Cascoját tekintve ez a típusú gépjármű már majdnem fele annyiért is biztosítható manapság mint 10 évvel ezelőtt.

Enzsöl László Katona Mátyás